top of page

Springbrett med Connect Midt-Norge; fra idé til handling med Hogna Brygg

Updated: 7 days ago


Daglig leder i Hogna Brygg; Liv Bogen. Foto: Astrid Wolden, Nordic Design Crew
Daglig leder i Hogna Brygg; Liv Bogen. Foto: Astrid Wolden, Nordic Design Crew

Fra idé til handling: Hva Hogna Brygg lærte av å ikke starte med cider dette året

I gründerverdenen er det lett å bli fristet til å gjøre alt på én gang. Nye idéer, muligheter og markeder dukker opp hele tiden. Men suksess handler ofte ikke bare om hva du gjør – men også hva du velger bort. Det fikk Hogna Brygg erfare da de sto overfor spørsmålet:

Skal vi begynne å lage cider i 2024 – eller fokusere enda mer på øl?



Et klassisk gründerdilemma

Hogna Brygg hadde allerede et sterkt fotfeste i det norske ølmarkedet. Men som mange vekstbedrifter, så de et nytt potensial: cider. Skulle de utvide produktporteføljen – eller spisse satsningen?


Eksperter ble hentet inn, diskusjoner gikk høyt. Markedet for cider er i vekst, og å spre risiko med flere produkter kan virke fornuftig. Hvordan kunne vi best utnytte kunnskapen i bedriften? Én avgjørelse endret alt.



Fokus gir fart

Eierne landet på å ikke starte med cider i 2024. I stedet valgte de å investere i en ølsentrifuge – et teknologisk løft som økte kvaliteten og produksjonshastigheten på ølet deres.


Resultatet?

  • Kortere produksjonstid

  • Mindre tap

  • Flere produktvarianter

  • Økt salg

  • Og kanskje viktigst: Enda bedre øl


Et godt utvalg øl - ingen cider! Foto: Astrid Wolden, Nordic Design Crew
Et godt utvalg øl - ingen cider! Foto: Astrid Wolden, Nordic Design Crew

Lærdom for andre gründere

Denne beslutningen viser styrken i å fokusere. Ved å investere i kjernedriften i stedet for å spre ressursene, har Hogna Brygg styrket sin posisjon i markedet og skapt et tydeligere verdiforslag.



"Å velge bort oppstart produksjon av cider i 2024 var ikke å si nei til vekst – det var å si ja til bedre vekst, i kjerneproduksjonen." som daglig leder Liv Bogen uttrykte det.


Hva betyr dette for deg?

Som gründer må du stadig velge mellom flere ideer og begrensede ressurser. Når du står ved et veikryss: Spør deg selv – hva tjener kjernevirksomheten på sikt? Hvilken retning gir mest fart med minst friksjon?


Hogna Brygg valgte denne gangen dybde fremfor bredde – og det ga resultater.

De valgte å fokusere fremfor å spre seg. De prioriterte det som var deres styrke – og det har gjort dem sterkere.


Husk at å velge bort også er strategi.




💡Vil du vite mer om Springbrett ta kontakt med anne@connectmidt.no!






 
 
 

Comments


bottom of page