top of page

Erfaren serieentreprenør og toppleder + bedrift i krise = supermatch!

I forrige uke publiserte vi et intervju med Eva Helen Rognskog fra SATPOS. Hun fortalte oss om det vanskelige valget selskapet sto ovenfor i mars da koronaen kom og krisen i Norge ble et faktum. Heldigvis fikk SATPOS Janne T. Morstøl som krisementor gjennom Mentortjenesten til Connect og Innovasjon Norge. Vi har intervjuet Janne og hørt om hvorfor hun bestemte seg til å hjelpe SATPOS i tiden med mye usikkerhet.



Connect: Hva er din faglige bakgrunn?

Janne: Jeg har mer enn 20 års ledererfaring fra globale vekstselskaper både innen haverommet, teknologi og media. Jeg var med på industrieventyret Tandberg Television fra 42 millioner i omsetning til 1,8 milliarder. I 2004 startet jeg eget selskap, T-VIPS, sammen med 10 andre som vi vokste til en global ledende aktør innen profesjonall video over IP nettverk. Dette selskapet fusjonerte i 2012 med Nevion og er i dag delvis eid av Sony. Fra 2017 og frem til i sommer ledet jeg Maritech som er en ledende leverandør av løsninger til sjømatindustrien. Selskapet mer enn doblet sin omsetning under min ledelse. Jeg har også styreerfaring fra både børsnoterte og ikke børsnoterte selskaper. Min styrke ligger i en kombinasjon av teknisk forståelse, lang leder- og forretningsutviklingserfaring kombinert med en glød for internasjonal markedsposisjonering.



Connect: Hvorfor sa du ja til å være mentor til SATPOS i en tid som var usikker for alle pga

koronaen?

Janne: Jeg ble kjent med SATPOS i forbindelse med ScaleUp progammet til Protomore. Jeg merket umiddelbart at dette er et selskap med store ambisjoner og det liker jeg. Når de spurte om jeg kunne være mentor for dem kjente jeg at her hadde jeg lyst til å bidra med min kompetanse for å hjelpe dem til videre vekst.



Connect: Hvilke egenskaper synes du en mentor bør ha?

Janne: Jeg mener det er en stor fordel om mentoren har erfaring og kompetanse som selskapet ikke besitter selv. I mitt tilfelle er jeg en serieentreprenør og toppleder med lang erfaring når det gjelder å bygge internasjonal vekst i tech-selskaper. Jeg tror det er viktig at en mentor stiller spørsmål som utfordrer og får dem til å tenke. Jeg forteller ikke hva som er riktigfor dem, hva de bør gjøre, men gjøre dem i stand til å ta valg og legge en strategi som de skal levere på.



Connect: Har du lært noe av selskapet du har vært mentor for? Og har det gikk gitt deg noe du kan ta med deg videre?

Janne: Jeg syns alltid det er spennende å lære noe nytt og jeg har lært mye om SATPOS, deres produkter, kunder og hvilke ambisjoner de har. Jeg erfarer igjen og igjen at skal et selskap lykkes er teamet, menneskene, den viktigste ressursen. Det gjelder også for SATPOS som har et veldig bra team. Jeg har også høstet noen erfaringer rundt selve mentorrollen som jeg tar med meg som Executive in Residence i Startup Lab i Forskningsparken.



Connect: Eva sier at dere fikk umiddelbart god kjemi. Tror du at det er avgjørende for et godt samarbeid, eller kan det variere?

Janne: Ja, vi fikk umiddelbart god kjemi og det gjorde nok at det var lettere for Eva å diskutere åpent de utfordringene SATPOS hadde når Coronaviruset rammet oss alle.



Connect: Kommer du og folkene i SATPOS til å ha kontakt videre nå som mentoroppdraget er ferdig?

Janne: Jeg håper og tror det. SATPOS har bare såvidt startet på en veldig spennende reise.



Janne T. Morstøl og Eva Helen Rognskog

Fotokredit: SATPOS

bottom of page